Amadeus Geplaatst op 09-10-2006, 15:58 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zolang je met een werkstuk bezig bent, zal de klei altijd zacht blijven, dat is ideaal, want zo kun je heel lang over een werkstuk doen. Dek het eenvoudig af met een stukje plastic folie en je kunt het maanden laten staan. Ben je echter klaar met een werkstuk, bak het dan in de keukenoven op ± 120°C. Na ± 30 minuten is het werkstuk gebakken, doorgehard is het pas als het is afgekoeld! Wees wel voorzichtig met de temperatuur van de oven, vaak zijn ze niet helemaal betrouwbaar, gebruik het liefst een oventhermometer. En denk aan mijn befaamde spreuk: Het Fimo werkstuk mag wel bijv. 20 minuten te lang worden gebakken op de goede temperatuur, maar geen 5 minuten te heet, bijv. op 150°C! Het is heel goed mogelijk om een werkstuk in verschillende etappes te bakken. Daardoor zijn ook moeilijker werkstukken te realiseren.

Doordat Fimo klei niet zo warm gebakken wordt, kun je het bijna overal op, in en aan maken, zoals: hout, glas, steen, riet, metaal, aluminium en stevig karton. Het kan echt zo mee de oven in! Bak het niet op plexiglas en rubber, dat loopt niet goed af, ik heb het uit eigen ervaring! Soms bakt Fimo klei vast aan de ondergrond, meestal moet je het echter wel lijmen. Doe dit vóór of ná het bakken met een goede hobbylijm, zoals bijvoorbeeld Uhu Power. Wil je een Fimo werkstukje op bijvoorbeeld een tegeltje aan de muur hangen gebruik dan twee componenten lijm van Bison. Kleine onderdelen laten zich goed lijmen met een druppeltje secondenlijm van bijvoorbeeld Pattex.

Als je bezig bent met boetseren, dan zul je merken dat de meeste kleuren klei afgeven aan je handen. Een vervelende bijkomstigheid waar je aan moet wennen! Zelf heb ik altijd een doos baby lotiondoekjes in de buurt staan, zodat ik even mijn handen schoon kan maken als dat nodig is. Zo'n lotiondoekje doet ook wonderen als er een klein vlekje op je ongebakken werkstuk zit, voorzichtig schoon wrijven, het werkt perfekt. Nog een tip voor beginnende boetseerders: trek geen wollen trui aan tijdens het werken met Fimo klei. Er komen dan heel snel draadjes en pluisjes in je werk die haast niet meer te verwijderen zijn.

Vaak hoor ik van cursisten dat ze het zo jammer vinden dat er zoveel vingerafdrukken op hun werk zitten. Als jezelf ook met klei werkt zul je dat waarschijnlijk wel herkennen. Zeker als het buiten warmer wordt en de klei daardoor zachter, heb je snel dat probleem. Je kunt de verschillende onderdelen even in de koelkast leggen, waardoor het steviger wordt en je het makkelijker kunt glad wrijven. Lukt het helemaal niet, dan kun je ook latex handschoenen aan trekken en de verschillende onderdelen glad wrijven alvorens ze in elkaar te zetten. Je zult begrijpen dat dit probleem zomers meer speelt dan in de winter. Een aantal jaren geleden was de klei veel en veel stugger dan nu, waardoor er veel mensen stopte met boetseren. Gelukkig hoort dat probleem tot het verleden!

Na het bakken van de werkstukken kun je deze aflakken, met matlak of glanslak. De duurzaamheid van de klei wordt daardoor niet vergroot, het is alleen verfraaiing. Zelf gebruik ik dus alleen glanslak voor dat wat van mij moet glimmen zoals oogjes en bijv. de honing in een honingpot. Wil je een Fimo werkstuk waterbestendig maken, lak het dan minimaal 2 maal af met botenlak. Botenlak is echter alleen te koop in hoogglans.

Bron: http://www.crealine.nl/

meld dit bericht aan een moderator